Programmaplannen

Bestuur en Organisatie

Doel programma

Een goed functionerende organisatie zodat:

  • De lokale democratie is gewaarborgd;
  • De dienstverlening aan inwoners en ondernemers vlot en gemakkelijk is;
  • De uitvoering van de belastingtaken rechtmatig is;
  • Organisaties die het beleid van de gemeente ondersteunen over vastgoed beschikken;
  • De financiële positie van de gemeente Ede wendbaar en weerbaar is.

Ontwikkelingen programma

Bestuur
Burgers worden mondiger en zelfredzamer en hebben meer behoefte om mee te praten en invloed uit te oefenen op lokale zaken. De Edese Participatie Aanpak heeft tot doel om op een goede manier burgers invloed te geven, waarbij kaders gelden en verwachtingen goed zijn afgestemd. Deze aanpak wordt al uitgerold. In 2020 wordt de Wet Toegankelijkheid van kracht; deze wet vereist dat gemeentelijke websites in 2020 toegankelijk zijn, ook voor mensen met een beperking. Denk hierbij aan visuele, auditieve, verstandelijke of fysieke beperkingen. De centrale gemeentelijke website (www.ede.nl ) scoort al hoog op de onderdelen van toegankelijkheid. We zijn in 2021 gestart met een project om de wet te implementeren. Daarnaast bereiden we ons voor op de gemeenteraadsverkiezingen 2022. Tot slot merken we dat we steeds meer interactie hebben via social media, wat voor ons bij uitstek ook het medium is om ‘buiten’ naar binnen te halen.

Door de inzet van de bij de perspectiefnota toegekende evenementencoördinator nemen we weer regie over de evenementen in de gemeente Ede. Deze taak was een aantal jaar bij de stichting Ede Marketing belegd en is nu terug bij de gemeente.

Dienstverlening
De afgelopen jaren is de rol van de overheid gaandeweg veranderd van uitvoeren van wettelijke, voorgeschreven kaders naar het faciliteren van de zelfredzaamheid van de inwoner, ondernemer of organisatie. Dit vraagt een nieuwe rol voor de gemeentelijke organisatie in de dienstverlening. Een integrale toegang voor de gemeentelijke dienstverlening is nodig, waardoor deze samenhangender, klantgerichter en (kosten)effectiever gemaakt kan worden. De komende jaren vormen kanaalsturing, datagedreven werken, digitalisering en technologische ontwikkelingen steeds meer de basis voor ons handelen. Deze verandering voeren we door in de ‘’Opgave Dienstverlening’’.

Door digitalisering is het zwaartepunt van de activiteiten van burgerzaken komen te liggen bij het vaststellen van de identiteit, het afhandelen van complexe aanvragen en het beheer van de basisregistratie van persoonsgegevens (BRP). Landelijk is er steeds meer aandacht voor het bestrijden van identiteitsfraude. Publiekszaken heeft de poortwachtersfunctie voor het vaststellen van identiteiten en de bewaking van de Basisregistratie Personen. Vanuit deze rol zetten wij in op een hoge deskundigheid van medewerkers en op technologieën om de herkenning van fraude op een correcte en objectieve te bevorderen.

Algemene middelen
Een belangrijk deel van de algemene middelen wordt gevormd door de middelen die we ontvangen van het Rijk in de vorm van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De wijze waarop het Rijk de middelen verdeelt, wordt herzien. Een voorstel tot herziening is ter advisering voorgelegd aan de Raad voor het Openbaar Bestuur. Daarnaast wordt het ter consultatie via de VNG voorgelegd aan de gemeenten. Besluitvorming door kabinet en Tweede Kamer is voorzien uiterlijk het voorjaar van 2022, zodat de uitkomsten kunnen worden verwerkt in de meicirculaire 2022. Uitgegaan wordt dat het herziene verdeelstelsel per 1 januari 2023 wordt ingevoerd.

Belastingen en heffingen
Inzet Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) bij WOZ-waarderingen
In 2021 zijn de eerste voorzichtige tests/pilots uitgevoerd binnen het WOZ-waarderingsproces met behulp van AI en ML. Door middel van deze tests willen we nagaan of de inzet van AI en ML leidt tot nog meer nauwkeurigheid bij de jaarlijkse WOZ-waarderingen. Te denken valt bijvoorbeeld aan het laten meewegen van diverse demografische gegevens in de WOZ-waardering. In 2022 wordt deze verkenning verder uitgevoerd en worden voorbereidingen getroffen om AI/ML al dan niet in te zetten in de nabije toekomst.

Vastgoed
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
Het Klimaatakkoord bevat afspraken voor de diverse sectoren. In 2050 moeten 7 miljoen woningen en 1 miljoen gebouwen van het aardgas af. Dat betekent isoleren en gebruikmaken van duurzame warmte en elektriciteit. Dit heeft ook gevolgen voor de gebouwen in onze gemeentelijke vastgoedportefeuille. Ook de mogelijkheden om de huurders van onze gebouwen aan te haken op het energie WEB (lokale inkoop duurzame energie) worden onderzocht. Deze gevolgen worden verwerkt in de Routekaart Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed.

Bezetting en benutting gemeentelijk vastgoed
Door diverse maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zal het gebruik van en daarmee de behoefte aan maatschappelijk vastgoed de komende jaren veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de verdere digitalisering. Ook de huidige bezuinigingen maken dat het gebruik van maatschappelijk vastgoed zal veranderen. De ontwikkelingen en trends op dit gebied worden vertaald naar het vastgoedbeleid, zodat wij kunnen anticiperen en reageren.

Corona
Covid -19 zal mogelijk in de toekomst onze samenleving blijven beheersen. Voor het maatschappelijk vastgoed zou dit grote gevolgen hebben: ondernemers en organisaties worden geconfronteerd met (kostbare) maatregelen en realiseren minder omzet. De 1,5-metersamenleving heeft zijn weerslag op de bezetting en benutting van vastgoed. De wet- en regelgeving kan andere eisen gaan stellen voor onder andere ventilatie- en installatiesystemen in het maatschappelijk vastgoed.

Financieel overzicht programma

Bedragen x € 1.000

Rekening

Begroting

Begroting

Raming

Raming

Raming

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Bestuur

8.295

N

7.161

N

7.180

N

6.570

N

6.045

N

6.045

N

Dienstverlening

3.271

N

3.597

N

3.844

N

3.923

N

3.848

N

3.850

N

Algemene Middelen

35.176

N

40.599

N

41.070

N

44.424

N

48.270

N

53.066

N

Belastingen en heffingen

2.196

N

1.887

N

1.879

N

1.879

N

1.879

N

1.879

N

Vastgoed

8.302

N

7.196

N

6.468

N

6.573

N

6.761

N

6.672

N

Lasten programma

57.240

N

60.439

N

60.442

N

63.369

N

66.804

N

71.512

N

Bestuur

-2.658

N

1.260

V

1.125

V

525

V

0

V

0

V

Dienstverlening

1.274

V

1.729

V

1.643

V

1.528

V

1.899

V

1.899

V

Algemene Middelen

224.161

V

232.446

V

220.622

V

212.013

V

214.765

V

216.837

V

Belastingen en heffingen

34.486

V

35.435

V

29.081

V

29.081

V

29.081

V

29.081

V

Vastgoed

6.773

V

6.361

V

6.622

V

6.708

V

6.755

V

6.835

V

Baten programma

264.036

V

277.230

V

259.092

V

249.853

V

252.499

V

254.651

V

Saldo van baten en lasten

206.796

V

216.791

N

198.650

V

186.484

V

185.696

V

183.139

V

Storting reserve

48.975

N

36.534

N

13.392

N

8.959

N

6.559

N

6.768

N

Onttrekking reserve

33.590

V

19.593

V

14.196

V

15.761

V

14.149

V

16.837

V

Resultaat

191.411

V

199.850

V

199.453

V

193.286

V

193.285

V

193.208

V

Lasten, baten en saldo

schaal x €1.000

Lasten

73.834

16,4 %

Baten

273.288

60,6 %

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 11:34:11 met de export van 10/18/2021 09:44:42