Home

Actualisatie

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

2025

Stelpost onderuitputting

1.250 N

-

-

-

-

Onvoorzien

 53 V

-

-

 -

 -

Loonontwikkeling

-

 -

 -

 -

 -

Verkopen commerciële vastgoedportefeuille 

 730 V

-

-

-

-

Verkopen commerciële vastgoedportefeuille 

28 N

28 N

28 N

28 N

28 N

Huurderving

140 N

-

-

-

-

Personeelskosten vastgoed

-

-

-

-

-

Huurkorting commerciële vastgoedportefeuille

37 N

-

-

-

-

Huurkorting commerciële vastgoedportefeuille - verrekening reserve corona

 37 V

-

-

-

-

Brandstofverkooppunten

42 N

-

-

-

-

Proceskostenvergoeding bezwaren WOZ

290 N

-

-

-

-

OZB - areaaluitbreiding

 150 V

 150 V

 150 V

 150 V

 150 V

OZB - vereffening areaaluitbreiding

113 N

113 N

113 N

113 N

113 N

Deelneming - dividend

520 N

Corona - bedrijfsvoeringskosten

500 N

Totaal

1.950 N

 9 V

 9 V

 9 V

 9 V

Stelpost onderuitputting   € 1.250.000 N
De stelpost onderuitputting is in het verleden opgenomen omdat vrijwel elke jaarrekening met een positief resultaat werd afgesloten. We gaven dus minder uit dan we beschikbaar hadden, dit werd als onwenselijk ervaren. Om dit op te vangen heeft de gemeenteraad voorgesteld om jaarlijks € 1,25 miljoen meer uit te geven dan dat er opbrengsten tegenover stonden. De achterliggende gedachte hierbij is dat lopende het jaar op diverse posten minder wordt uitgegeven (onderuitputting). Deze stelpost staat dus voor de te verwachte onderuitputting/voordelen op de verschillende programma’s.

Het mooiste zou zijn wanneer in de begroting per programma de onderuitputting wordt opgenomen. Helaas is dit niet mogelijk, aangezien dit per jaar kan verschillen. Vandaar deze stelpost op programma 8. In de actualisatie komt dit als volgt tot uiting:

  • De voordelen als gevolg van onderuitputting worden conform de regelgeving verantwoord op de diverse programma’s.
  • Gezien deze verantwoording per programma wordt het verwachte voordeel van € 1,25 miljoen op programma 8 niet gerealiseerd en is derhalve een nadeel.

Onvoorzien      € 53.000 V
Ten laste van het budget Onvoorzien zijn gebracht de initiële kosten van de gemeente Ede ten behoeve van de huisvesting van in totaal 542 arbeidsmigranten en asielzoekers op de Kop van Deelen. We gaan ervan uit dat het restant van het budget van € 100.000 vrijvalt.

Loonontwikkeling   -
De CAO Gemeenten liep per 1 januari 2021 af. Gesprekken over een nieuwe CAO zijn in februari van dit jaar opgeschort, onder meer door verschil van inzicht over de hoogte van het loonbod.
Wij verwachten dat de komende maanden alsnog een CAO wordt afgesloten. In de programmabegroting hebben wij een reservering voor de CAO-ontwikkeling 2021 opgenomen. Bij de programmarekening maken wij op basis van de dan geldende CAO-afspraken inzichtelijk in welke mate deze reservering nodig is geweest.

Verkopen commerciële vastgoedportefeuille   € 730.000 V
Verkopen commerciële vastgoedportefeuille   € 28.000 N
Conform het vastgestelde beleid in de Vastgoednota 2017 wordt vastgoed dat wordt verhuurd ten behoeve van niet-beleidsondersteunende activiteiten, zoals commercieel vastgoed, indien mogelijk verkocht. Dit jaar zijn vier panden verkocht voor € 830.000. Dit resulteert in een in een meeropbrengst van € 730.000 ten opzichte van de hiervoor begrote taakstelling van € 100.000.
Door de verkoop van deze panden vervallen ook de jaarlijkse lasten en baten, zoals onderhoudskosten en huuropbrengsten. Dit heeft een structureel nadelig gevolg van € 28.000.

Huurderving   € 140.000 N
Ons kantoorpand ‘De Vleugel’ in het centrum van Ede staat grotendeels leeg. In verband met corona is dit pand sinds vorig jaar ingericht en ingezet als overleglocatie. Normaliter wordt huur intern doorbelast voor panden die gebruikt worden voor ambtelijke huisvesting, maar dat wordt voor dit object niet gedaan. Dit zorgt voor een nadeel in de baten van € 140.000.
Naast de huidige inzet van het pand wordt bekeken hoe het pand in de toekomst ingezet kan worden, waarbij verkoop van het pand en eventuele transformatie naar sociale woningbouw ook tot de mogelijkheden behoort. Wij verwachten hier in de loop van 2022 meer duidelijkheid over te hebben.

Personeelskosten vastgoed   -
In verband met uitval van een aantal medewerkers op de afdeling vastgoed is extra personeel ingehuurd en daarnaast vindt er meer ureninzet plaats op een aantal vastgoedportefeuilles. Hierdoor ontstaat een nadeel. De omvang hiervan is moeilijk in te schatten.

Corona
Huurkorting commerciële vastgoedportefeuille   € 37.000 N
Huurkorting commerciële vastgoedportefeuille - verrekening reserve corona   € 37.000 V
Vorig jaar is de steunmaatregel voor huurders van commercieel overig vastgoed door het college vastgesteld. Deze maatregel heeft tot zeven aanvragen geleid waarvan er zes zijn gehonoreerd voor een totaalbedrag van afgerond € 37.000. Het gaat in alle gevallen over huurkorting voor het jaar 2020 waarvan de vaststelling dit jaar heeft plaatsgevonden. De huurkorting wordt gedekt uit de Reserve steun en herstel corona waardoor het effect binnen vastgoed neutraal is.

Brandstofverkooppunten   € 42.000 N
In de commerciële vastgoedportefeuille zitten een aantal brandstofverkooppunten. In de huurovereenkomsten is overeengekomen dat de huur gedeeltelijk afhankelijk is van de hoeveelheid verkochte brandstof. Vanwege de coronapandemie en het daarmee samenhangende thuiswerken is ook de vraag naar brandstof afgenomen. Dit resulteert in lagere huuropbrengsten van € 42.000.

Proceskostenvergoeding bezwaren WOZ   € 290.000 N
Tussen 2016 en 2021 heeft een opmars plaatsgevonden van de zogenaamde No-cure-no-pay bureaus (NCNP) die ‘kosteloos’ bezwaar maken voor burgers tegen de beschikte WOZ-waarde. Het verdienmodel voor deze bureaus zit in de uit te keren proceskostenvergoedingen door gemeenten bij gegrond verklaarde bezwaren en procedures bij de Rechtbank en Gerechtshof. De forse toename van dergelijke bureaus heeft ertoe geleid dat:

  • Tussen 2016 en 2020 het aantal NCNP bezwaren met 350% is toegenomen en tussen 2020 en 2021 is zelfs een toename van 54% te zien. Het gaat hierbij om een landelijke trend;
  • De forfaitaire bedragen die uitgekeerd worden, worden jaarlijks geïndexeerd.

Dit leidt voor 2021 tot een stijging van de uit te keren proceskosten met € 290.000. Hierbij is uitgegaan van het percentage gegrond verklaarde bezwaren in 2020 en het gemiddeld uitgekeerde bedrag aan proceskostenvergoedingen in 2020. Daarnaast proberen we de bezwaren terug te brengen door in te zetten op informele bezwaarafhandeling, pro-actiever communiceren met burgers om bezwaren te voorkomen en strakke sturing op termijnen.

OZB - areaaluitbreiding   150.000 V
OZB - vereffening areaaluitbreiding   113.000 N
Door areaaluitbreiding stijgt de opbrengst van de onroerendezaakbelasting met € 150.000. De toegenomen waarde vertaalt zich in een verevening van de algemene uitkering. Dit zorgt voor een nadelig effect van € 113.000 in de algemene uitkering. Het netto-effect van de areaaluitbreiding wordt hierdoor € 37.000.

Deelneming - dividend   € 520.000 N
Als gevolg van de coronapandemie staan de financiële posities van onze deelnemingen onder druk. Dit nadeel ontstaat doordat twee van onze deelnemingen besloten hebben om niet het (volledige) dividend uit te keren.

Met betrekking tot de ACV heeft de aandeelhoudersvergadering (AvA) besloten om over de jaren 2019 en 2020 geen dividend betaalbaar te stellen. Gezien de liquiditeitspositie van de ACV zou het onverstandig zijn om dividend uit te keren, dit zou de continuïteit van de onderneming negatief beïnvloeden. Daarnaast is het wettelijk niet toegestaan doordat er binnen de groep gebruik gemaakt is van de coronasteunmaatregelen. Dit levert een nadeel op van € 419.000.

Ten aanzien van de BNG Bank heeft de AvA op 22 april 2021 ingestemd om 50% van de beschikbare winst uit te keren. De BNG Bank geeft hiermee invulling aan de aanbevelingen welke gedaan zijn door de Europese Centrale Bank in september 2020. Dit betekent een nadelig effect op van € 101.000.

Corona - bedrijfsvoeringskosten   € 500.000 N
Net als in 2020 worden we ook in 2021 geconfronteerd met extra kosten in onze bedrijfsvoering als gevolg van de nog voortdurende coronacrisis. Denk hierbij aan extra inzet van personeel op veiligheid, toezicht, communicatie, ICT. Daartegenover is ook sprake van enige voordelen zoals de reiskosten woon werk, terwijl wij voortdurend blijven bijsturen waar mogelijk door strakke prioritering. Het uiteindelijke resultaat wordt in lijn met de besluitvorming van de vorige programmarekening verwerkt in de Programmarekening 2021. Op basis van de huidige inzichten verwachten wij een nadeel van € 500.000.

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 11:34:11 met de export van 10/18/2021 09:44:42