Bijlagen

Bijlage 10 - Aanbevelingen Rekenkamercommissie

Bijlage 10 - Aanbevelingen Rekenkamercommissie

Onderzoek

Aanbeveling

Stand van zaken

Verwachte afronding

2017 - ICT met beleid

Stuur op het verbeteren van de sturings- en verantwoordingsinformatie voor het gehele sociaal domein. Geef daartoe vervolg aan het project sturings- en verantwoordingsinformatie sociaal domein (bestuursopdracht) en borg daarbij de betrokkenheid van het college, bijvoorbeeld in de vorm van een stuurgroep.

In de huidige bestuursperiode is gericht geïnvesteerd in het versterken van de informatiepositie in het sociaal domein. Datagedreven werken stelt ons in staat om tijdig(er) in te spelen op trends en ontwikkelingen in relatie tot onze opgaven in het sociaal domein. Inzichten uit verdiepende analyses zijn gebundeld in de Sociale Monitor en ieder kwartaal is de gemeenteraad via de themabijeenkomsten 'Grip op het sociaal domein' meegenomen in de belangrijkste ontwikkelingen.

4e kwartaal 2021

2017 - ICT met beleid

Heb met betrekking tot de gemeentebrede ICT en ICT-ondersteuning expliciete aandacht voor de realisatie van de doelen op dit vlak. Dit kan door als raad aan te geven wat bereikt moet worden (kaderstelling).Op dit moment is op organisatieniveau als doel geformuleerd dat een situatie bereikt moet worden die 'op een gemiddeld niveau' is voor lokale overheden en 100.000+ gemeenten. Doelstelling op raadsniveau heeft nog niet expliciet plaatsgevonden en zou concreter kunnen worden geformuleerd.

Op 27-5-2021 is er een sessie met de raad geweest over de digitalisering van de maatschappij en overheid.

27-5-2021

2017 - ICT met beleid

Zet met betrekking tot de sociale monitor de ingezette ontwikkeling door zodat de sociale monitor meer zicht geeft op de stand van zaken van de transformatie in het sociaal domein. (Formuleer daarbij zo nodig ook als college zelf aanvullende informatievragen die voortvloeien uit de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de realisatie van de transformatie in het sociaal domein. De raad formuleert vragen vanuit zijn kaderstellende en controlerende rol. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering en kan daardoor ook andere, aanvullende informatievragen hebben.)

Data en informatie helpen ons om steeds beter te anticiperen op ontwikkelingen en te komen tot gerichte (beleids)afwegingen, bijsturing en borging. Sinds de start van het instrument in 2015 is de Sociale Monitor jaarlijks doorontwikkeld. Vanaf 2018 is in er de Sociale Monitor zowel aandacht voor inhoudelijke als financiële resultaten. Door nieuwe databronnen en wijzigingen in beleid zal ook komende periode de Sociale Monitor worden aangescherpt.

4e kwartaal 2021

2019 - Duurzaamheid gemeente Ede

Voer het gesprek met raad en college over de rol die je als gemeente op het gebied van duurzaamheid wilt en kunt innemen. Zoals dit onderzoek laat zien verschilt de rol van de gemeente per deelterrein. Het is van belang hier als raad en college een bewuste keuze in te maken en daar ook naar te handelen. Hierbij kunnen de goede elementen van de uitvoering van het beleid als een continue personeelsinzet, het instellen van een fonds en communicatie behouden blijven en versterkt worden. Daarnaast is het ook goed om met elkaar te kijken waar verbeteringen mogelijk en gewenst zijn.

De raad moet in 2021 de transitievisie warmte vaststellen. Hiervoor heeft de raad op 18 maart 2021 een startnotitie m.b.t. de participatie vastgesteld. Met betrekking tot duurzame opwek op restgronden is de raad geïnformeerd via een memo van het college d.d. 10 maart 2020 over het “Actieplan zon op restgronden en dubbel ruimtegebruik”

december 2021

2019 - Duurzaamheid gemeente Ede

Houd als gemeenteraad de bredere blik op duurzaamheid in het oog. Duurzaamheid bevat meerdere thema’s dan alleen de energietransitie (bijvoorbeeld biodiversiteit, klimaatadaptatie en luchtkwaliteit) en meerdere dimensies (planet, people en profit). Het onderzoek van Telos (2019) geeft weer hoe de gemeente Ede presteert op alle dimensies van duurzaamheid: sociale, milieukundige en economische duurzaamheid.

Fracties nemen dit mee in hun algemene beschouwingen.

29-10-2021

2019 - Uitvoering jeugdhulp op koers?

Verplaats de focus naar de 0-de lijn en naar preventie.

Afgerond.

is afgerond

2019 - Uitvoering jeugdhulp op koers?

Zorg dat de kosten van de jeugdzorg beter beheerst worden.

Afgerond.

Afgerond

2020 - De status van de integratie

Stel tijdig een integraal beleidskader op dat voldoet aan de nieuwe inburgeringswet.

2020 - De status van de integratie

Verbeter de uitvoeringsorganisatie en de uitvoering van het integratiebeleid voor statushouders (de thema’s arbeidsmarktparticipatie en taalonderwijs).

2020 - De status van de integratie

Zorg dat de gemeenteraad voortaan tijdig en volledig over de uitvoering van het integratiebeleid voor statushouders wordt geïnformeerd.

2020 - Doelgericht participeren

Verbeter de informatievoorziening aan de raad.

Wordt aan gewerkt sociaal domein breed en in het kader van verbetering begrotingscyclus en prestatie indicatoren

Af te ronden in Q2 2022.

2020 - Doelgericht participeren

Stel een geactualiseerd participatiebeleid vast met concrete doelstellingen.

De raad gaat een geactualiseerd visiedocument ontvangen dat (ook) aanhaakt op de transformatie. In het visiedocument worden actieplannen aangekondigd, die door het college zullen gaan worden vastgesteld. Op deze manier past het beleidsdocument bij het in november 2020 vastgestelde beleidskader Sociaal Domein.

november 2021

2020 - Doelgericht participeren

Zorg voor samenhang tussen doelstellingen, prestatieafspraken en de monitoring hierop.

De voortgangsrapportage transformatie sociaal domein is uitgebracht op 29 juni 2021.

29-6-2021

2020 - Doelgericht participeren

Stuur op een toekomstbestendige meerjarenbegroting voor Werkkracht.

Er wordt gewerkt aan de sturingsinformatie welke mede als basis zal dienen om de begrotingen van Werkkracht toekomstbestendig in te richten. In de begroting 2022 wordt dit zichtbaar.

november 2021

2020 - Doelgericht participeren

Zorg voor meer integrale samenwerking tussen de verschillende uitvoerende partijen en afdelingen.

Integrale afstemming tussen uitvoerende partijen en afdelingen is een continue verbetering die mede door de handelingskaders van de transformatie sociaal domein wordt ondervangen en opgepakt. Het gaat om verbetering van afstemming binnen het werkveld zowel tussen de interne afdelingen, als met aanbieders en andere partijen in de volle breedte van het sociaal domein. De handelingskaders in het kader van de transformatie sociaal domein zullen in Q1 2022 worden ingevoerd. Samen met de WMO en Werkkracht is een nieuw product ontwikkeld, OpMaat naar werk, deze samenwerking draagt bij aan het integraal kijken naar de ondersteuningsvraag van een inwoner.

Q1 2022

2020 - Doelgericht participeren

Stel een duidelijk kader op voor de samenwerking met het WSP.

Wel gesignaleerd. Zal worden meegenomen in een breder kader waarin samenwerking met partijen op gebied van Werk, Participatie en Inkomen wordt bekeken.

Start in eerste kwartaal 2022.

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Verbeter de toegankelijkheid (leesbaarheid) van de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.

De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van corona vertraging opgelopen. Op onderdelen is uitwerking gegeven aan de doorontwikkeling. De komende periode willen we de ervaringen laten landen in een aangepast kader. Waarbij ook een relatie ligt met de in 2022 in te voeren Rechtmatigheidsverklaring (en ambitie op weg naar een In Control Statement).

4e kwartaal 2021/1e kwartaal 2022

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Zorg dat de gemeenteraad inzicht krijgt, in de voor de raad, relevante aspecten van het risicomanagementbeleid en pas hiervoor het huidige beleid aan.

De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van corona vertraging opgelopen. Wel is op onderdelen, waaronder de coronarisico's, uitwerking gegeven aan de doorontwikkeling. Voor de meeste afdelingen binnen de gemeente hebben we de afgelopen periode sessies belegd en het "goede gesprek’ daarover gevoerd. De komende periode willen we dit voortzetten in risicoworkshops. Dit willen we laten landen in een aangepast kader. Waarbij ook een relatie ligt met de in 2022 in te voeren Rechtmatigheidsverklaring (en ambitie op weg naar een In Control Statement).

4e kwartaal 2021/1e kwartaal 2022

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Overweeg de huidige ondergrens (norm) van de weerstandsratio.

Is onderdeel van het traject Optimalisering risicomanagement wat loopt en periodiek met raadswerkgroep wordt gedeeld. Door corona vertraagd. Overigens is in de PDE van 21 januari 2021 in kader van voorstel Beleid rondom Algemene Reserve besloten: "in hoofdstuk 6 'Kaderstellende elementen' van de nota 'Risicomanagement en Weerstandsvermogen' de zin 'Een weerstandsratio van 0,8 of hoger' te vervangen door 'Een integrale weerstandsratio van 0,8 of hoger' (zaaknummer 188337). Wel wordt een eventuele wijziging van de ratio betrokken bij het genoemde totale voorstel rondom risicomanagement.

4e kwartaal 2021

2020 - Een onderzoek naar het risicomanagement van de gemeente Ede

Bepaal aan de hand van enkele duidelijke criteria welke risico’s wel en welke niet in het risicoregister moeten worden vastgelegd.

De aan de raadswerkgroep gepresenteerde doorontwikkeling heeft als gevolg van corona vertraging opgelopen. Op onderdelen, waaronder de coronarisico's, is uitwerking gegeven aan de doorontwikkeling. De komende periode willen we de ervaringen laten landen in een aangepast kader. Waarbij ook een relatie ligt met de in 2022 in te voeren Rechtmatigheidsverklaring (en ambitie op weg naar een In Control Statement).

4e kwartaal 2021/1e kwartaal 2022

Index

Loopt

Niet voldaan

Nog niet gestart

Gedeeltelijk voldaan

Afgerond

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 11:34:11 met de export van 10/18/2021 09:44:42