Bepalen financieringstekort/-overschotbedragen | Bedragen x € 1.000 | |||
Financieringstekort/-overschot per 1 januari | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Te financieren (rest)boekwaarden investeringen | 377.223 | 401.395 | 410.703 | 435.727 |
Te financieren vlottende activa | 148.564 | 139.114 | 137.074 | 124.229 |
Totaal te financieren | 525.787 | 540.509 | 547.776 | 559.956 |
-/- Reserves en voorzieningen | 220.018 | 214.918 | 188.987 | 177.016 |
-/- Aangetrokken geldleningen | 162.634 | 154.632 | 116.369 | 77.835 |
-/- Door derden belegde gelden + waarborgsommen | 920 | 920 | 920 | 920 |
-/- Voorfinanciering Veluwse Poort | 23.139 | 0 | 0 | 0 |
-/- Overige vlottende passiva | 59.464 | 59.464 | 59.464 | 59.464 |
Financieringstekort | 54.173 | 107.321 | 182.847 | 246.986 |
Het financieringstekort loopt de komende jaren op. Dit komt enerzijds door investeringen in projecten Spoorzone en Parklaan maar anderzijds ook doordat de beschikbare middelen teruglopen.
Voor Spoorzone vindt in de tweede helft van 2021 de start van de uitvoering plaats. De financiële effecten van de heraanbesteding zijn in kaart gebracht. De piek van de investeringen vindt conform de planningen van Spoorzone en Parklaan plaats in 2022 en 2023. Naar verwachting is de oplevering van deze projecten in 2023 (Parklaan) en in 2024 (Spoorzone). De reeds vooruitontvangen subsidies ten behoeve van deze projecten raken in 2022 uitgeput, dit zien we in de post voorfinanciering Veluwse Poort. Indien nodig kan in 2022 sprake zijn van een aanvullende financiering.
De terugloop van de leningenportefeuille wordt veroorzaakt doordat er grote leningen worden afgelost in 2023 en 2024. In de treasurycommissie zal besproken worden of deze leningen, indien nodig, in aanmerking komen voor herfinanciering.
De ontwikkeling van de portefeuille van de grondexploitaties loopt iets terug. De effecten worden grotendeels veroorzaakt door afronding van de projecten van de kazerneterreinen en de verkoop van kavels van het bedrijventerrein langs de A12.